måndag 5 februari 2018

17. Maja Lunde: Binas historia


Bokcirkelns tema "anknytning till föregående bok" levererade denna gång en tredelad historia på temat biodling. De tre parallella berättelserna utspelar sig i England 1852, i USA 2007 och i Kina 2098. Alla handlar om biodling och/eller pollinering på ett eller annat sätt - en bikupekonstruktör, en yrkesbiodlare och en pollinatör, verksam som sådan efter att bina försvunnit decennier tidigare. Så småningom hänger de förstås ihop, men jag tyckte det dröjde länge innan man fick ens hintar om hur. Ett par av mina medläsare hade uppfattat hintar tidigare, men vi var överens om att det är först precis på slutet som det verkligen knyts ihop på allvar. Är man lagd åt det analytiska hållet kan man också hitta andra gemensamma drag mellan de tre tidsplanen, till exempel relationen mellan barn och föräldrar.

I en bok av den här sorten är det nog svårt att undvika att någon av historierna engagerar mer än de andra, men intressant nog var vi inte överens om vem vi brydde oss mest om. Själv var jag ganska likgiltig inför framtidsskildringen - som för övrigt är så dystopisk att den får mig att undra om det inte går att skriva om framtiden på ett positivt sätt. Berättarsättet gör också att det tar tid att komma framåt när det är tre olika historier som ska få sitt utrymme. Jag har reflekterat lite över det i en tidigare cirkelbok av helt annat slag, men det var inte alls så påtagligt här, kanske helt enkelt för att det är så korta kapitel.

Vi som var med och diskuterade var samfällt nöjda med bokvalet den här gången, och det är dessutom en bok som växer av att diskuteras. Själv blev jag sugen på att skaffa bin, som jag är uppvuxen med i familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar