tisdag 11 september 2018

237. Erika Petersson: Drottningen i kassan


I vår lilla serie oregelbundet återkommande diskussionsinlägg på temat definitioner i litteraturen handlar det idag om vad som är en tecknad serie. Det här har biblioteket i alla fall definierat som en sådan, trots att de flesta sidorna består av löpande text, och det däremellan finns både skämtteckningar, serier och skärmdumpar. Kanske är det baksidesfliken som kommer närmast sanningen när den kallar det för arbetarskildring, för i en tid när statarsystemet sedan länge är avskaffat är snabbköpskassan ett av de ställen där det fortfarande utförs grovarbete.

Det är galghumor blandat med trams, och ofta mycket roligt:


För min del kan jag konstatera att jag i alla fall inte bär mig åt som de kunder som beskrivs här. Jag säger hej och tack och lägger kundpinnen efter mina varor. Och skulle inte få för mig att försöka vara rolig, eftersom jag förstår att den som sitter i kassan redan har hört alla kassa skämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar