söndag 6 januari 2019

2. Jonas Karlsson: Spelreglerna


Av okänd anledning har den här tredje novellsamlingen av Jonas Karlsson blivit stående oläst hos mig. Nu fick jag anledning att inleda årets läsning i fysisk bok med just en novellsamling, eftersom Helena med bloggen Ugglan&Boken ordnar en fjärde omgång av den uppskattade novellutmaningen. Jag har varit med alla gångerna, och tycker att det har varit både intressant och roligt att leta noveller för att passa in dem på de olika punkterna på listan. För min del är det dessutom ett väldigt tilltalande upplägg att man själv bestämmer takten och har hela året på sig. (Liksom förra året har jag min egen målsättning att i varje novellsamling bara räkna en novell.)

Har man som jag läst Jonas Karlssons tidigare noveller känner man igen en del. Det handlar återigen ofta om vanliga människor i ovanliga situationer, ibland så ovanliga att de är fullkomligt absurda. Det roliga är att de vanliga människorna oftast fortsätter att uppträda fullständigt normalt när tillvaron runt om dem är allt annat än normal. Mest typisk för honom är kanske långnovellen - ungefär sjuttio sidor - "Fakturan", som handlar om just en vanlig människa, som får en faktura på 5 700 000 kronor. Det visar sig att den gäller "allt", det vill säga alla upplevelser som han har haft i livet så här långt.

För novellutmaningen väljer jag "Presenten" och placerar den på nummer 29, "en novell där någon dör/har dött". Från början handlar den om hur man ska göra när grannarna ger en en alldeles för dyr vinflaska som tack för en ganska liten tjänst. Det gäller ju att inte stå i tacksamhetsskuld utan ha ett aldrig så litet överläge.

I den här pocketupplagan finns också som bonusmaterial "Spår i snön", som ursprungligen ingick i Novellix' allra första kvartett 2011. Frågan är om den inte är bäst av allihop. När berättaren följer elvaårige Axels spår och samtidigt berättar om hur Axels familj kom till den lilla byn i glesbygden för tretton år sedan är det svårt att inte tappa andan.

2 kommentarer:

  1. Jätteroligt att du vill vara med igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ett väldigt trevligt initiativ att du ordnar med det här.

      Radera