söndag 6 januari 2019

3. Oscar Wilde: Children's Stories

Children’s Stories by Oscar Wilde - Oscar Wilde

Det är lite virrigt med titlarna på den här novellsamlingen av Oscar Wilde - bilden från ett CD-omslag anger en titel och Storytel en annan, som jag har satt som rubrik på det här inlägget. Dessutom verkar detta vara en sentida sammanföring av en ursprunglig samling, The Happy Prince and Other Tales, med fem berättelser och ytterligare en berättelse, "The Young King", som ursprungligen ingick i en annan samling. Kanske har CD-formatet gjort att man har eftersträvat en viss längd på helheten. En av de fem är förresten "Näktergalen och rosen", som Novellix publicerade 2017, och som jag läste som del i det årets novelladventskalender.

Frågan är om de här historierna är sagor för barn. De handlar om prinsar och prinsessor, någon jätte och diverse talande djur, men tematiken är genomgående tragisk och kräver ganska mycket av läsaren för att inse vad det egentligen handlar om. Ett par stycken är snarast giftig satir över olika personlighetstyper, och ganska ofta finns det formuleringar som absolut måste ses som blinkningar till en vuxen läsare.

Den främsta anledningen för mig att lyssna var att de var inlästa av Stephen Fry, och det gjorde mig förstås inte det minsta besviken. En bonus var att jag på inte mindre än två ställen fick anledning att stöta på en hämpling, som jag möjligen visste vad det var på svenska, men verkligen inte på engelska. Här och var är det förresten ganska gott om djur och blommor, som nog inte hör till basordförrådet, åtminstone inte numera.

För novellutmaningen väljer jag "The Nightingale and the Rose" och prickar av nummer 13, "en novell där någon sjunger".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar