lördag 23 februari 2019

43. Jakob Ejersbo: Ok International


Mina planer för utmaningen Månadens språk - som i februari är danska - var mer ambitiösa än så här. Men jag inser att det är för lite månad kvar för att hinna det jag hade tänkt, så det får jag återkomma till i något annat sammanhang, och i stället vara glad att det fanns en oläst dansk Novellix-novell i hyllan.

Särskilt dansk vad gäller miljö och intrig är den däremot inte. Huvudpersonen är en tanzanisk kvinna, utbildad till läkare på Kuba och numera bosatt i USA. Där råkar hon ut för en bilolycka och får möta den amerikanska polisen på ett föga uppbyggligt sätt. Det är den sortens novell som snarare är ett utsnitt ur en persons liv, så att man man förstår att det finns saker att berätta både före och efter, än den avslutade episoden.

För novellutmaningen - här maxar vi utmaningarna - använder jag den till nummer 5 på listan, "en novell översatt från danskan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar