måndag 8 april 2019

75. Elly Griffiths: Paradisträdet - en julnovell

Paradisträdet - En julnovell - Elly Griffiths

Den minnesgode läsaren torde erinra sig att min bekantskap med Elly Griffiths' rättsarkeolog Ruth Galloway inleddes med den här julnovellen inför julen 2017. Nu var det läge att höra den igen, eftersom jag har kommit så långt i bokserien att det är nu novellen utspelar sig (och då får man leva med att det inte är säsong för mince pies).

Jag inser nu att den utspelar sig kort efter föregående bok, faktiskt så nära i tid att den kunde ha varit en epilog där. Nu förstår jag också bättre vad en del anspelningar syftar på, men det var inte alls omöjligt att följa med i historien förra gången, när jag inte hade läst någon av böckerna.

Det handlar inte så mycket om själva julen, utan mer om förberedelserna, och det är väl symptomatiskt att det är så ansträngande att ordna med allt att man sedan inte orkar med själva dagarna. Jag tror ändå att det kan bli trevligt för Ruth, dottern, katten och pojkvännen (eller vad han ska kallas) i stugan vid saltängarna.

För novellutmaningen använder jag den här novellen som nummer 1, "en novell som utspelar sig vid kusten".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar