
För transparens, som det heter numera, ska sägas att författaren och jag känner varandra, eftersom jag gick en skrivarkurs för honom för ett par år sedan.
Det finns mycket i den här boken som landar väl hos mig, fast den egentligen inte är den sortens kriminal- eller spänningsroman* som jag brukar gilla mest. Som vanligt i denna genre ska handlingen inte förstöras genom att återberättas, men en inte så subtil antydan om vad som väntar finns i bild 2* ovan. Det handlar om Robert Grima, gemenligen kallad Robban, som när det börjar är en relativt misslyckad frilansjournalist, som på något sätt har ställt till det för sig så han inte får några uppdrag. Men så blir han tillfrågad och med kort varsel skickad till Berlin för att bevaka ett evenemang som slutar som på bild 2 ovan.
Det gäller miljardären Olga Curtis som ska använda en del av sina ärvda pengar till ett projekt med anknytning till Neues Museum, ett av flera museer på Museumsinsel i centrala Berlin. Robban får intervjutid med henne i förväg, inbjudan till mingel och möjlighet att samla material till sina artiklar, och allt avlöper så väl man kan hoppas ‒ tills en maskerad mördare sticker ner Olga och hon förblöder på museigolvet. Robban står så nära att han tycker sig vara ett viktigt vittne, förutom att han också har en del iakttagelser från de föregående sammanhangen som gör att han sätter igång sin egen utredning. Det uppskattas inte av alla.
Den här sortens intrig bygger mycket på att man kan sympatisera med huvudpersonen. Det går utmärkt att skriva en bok av det här slaget med en privatspanare som kombinerar överdriven nyfikenhet med dito tilltro till den egna förmågan. Sådan är inte Robban, även om han flera gånger lägger sig i sådant han borde hålla sig borta från och hamnar där han inte borde vara. Utan att vara en loser är han ändå en förhållandevis normal människa med en sådans fel och brister, och alls inte den övermänniskotyp som befolkar den här genren annars. (Den parodierades ju med framgång redan i böckerna om
Agaton Sax, som behärskar både jiu-jitsu och gräliska.) Kort sagt går det att känna med Robban utan att tycka synd om honom.
Jag är ingen riktig Berlinkonnässör, men har varit där några gånger och kände igen mig alldeles lagom mycket. Alldeles för många författare berättar om varje gata som huvudpersonen beträder (
Per Anders Fogelström, jag tittar på dig), men det behövs inte, om detaljerna som finns med är välvalda. Extra kul hade jag eftersom jag har brukat bo på ett hotell i ungefär de kvarter både Robban och Olga har sina hotell (de är av olika prisklass, förstår man). Robbans ankomst med natttåget är åtminstone fram till en viss punkt helt lik mina erfarenheter. Och Museumsinsel är det svårt att missa, även om jag faktiskt aldrig har varit just på Neues Museum. Sedan är det mest Stockholm, inklusive förort, och Uppsala, inklusive närliggande skog, och där finns det nog andra än jag som känner igen sig bättre.
Det kan finnas spänning av två slag i en kriminal- eller spänningsroman, vilken beteckning vi nu ska välja. Det kan dels handla om att man vill veta vem mördaren är (
mutatis mutandis), dels om hur den som försöker ta reda på det ska lyckas (inklusive att klara sig undan de motståndare som genren håller sig med). Här kombineras de båda på ett ovanligt lyckat sätt. Att få reda på alla delar i varför Olga mördas och av vem, det tar sin tid, och har drag av pusseldeckaren såtillvida att läsaren helst ska ha varit uppmärksam på några detaljer tidigt i handlingen. Att Robban ska klara sig är möjligen inte överraskande utifrån genrens konventioner, men hur det ska gå till kan man undra, inte minst när hans sambo och hennes son blir indragna i något som är större än både de och Robban egentligen klarar av att hantera.
Utan bekantskap med författaren hade jag nog inte hittat den här boken, för det kommer ju vansinniga mängder kriminallitteratur. Förrförra helgen var jag på deckarfestival i Ystad i regi av bland andra Svenska deckarakademin, och där meddelades att det 2024 kom 509 originaldeckare på svenska, och det finns ju ingen människa som hinner läsa allt det. Men det visar också att det finns bra och läsvärda alster som skrivs av andra än de tio eller tjugo mest kända namnen, som alla ändå hittar fram till. Just därför känner jag att jag med gott samvete kan rekommendera den här.
* Ljudboken bytte "omslagsbild" i min ljudbokstjänst mitt under min lyssning. (Möjligen blir den första bilden en raritet, eftersom den nu är borta därifrån.) Som en intressant bonus bytte boken också (sub)genre från spänningsroman till kriminalroman. Utan att gå i detalj om dessa båda termer tycker jag absolut att detta kan kallas för kriminalroman med den traditionella definitionen att det ska förekomma ett brott, en utredning och en lösning.