lördag 18 juli 2015

65. Douglas Adams: Liftarens guide till galaxen


Den här samlingsvolymen har flyttat med mig i snart 18 år utan att bli läst. Ibland blir det så med sådant som "alla andra" har läst utom man själv, och när dessutom "alla andra" tycker det är enastående bra kan jag bli lite avigt inställd. Den bakgrunden ska man ha, när jag säger att jag inte riktigt förstår storheten hos denna science fiction-humor mer än på enstaka ställen. Den stora nackdelen tycker jag är att det egentligen inte handlar om någonting utan bara är en rad förment roliga episoder, och när de för mig inte alltid är så roliga tappar hela historien något av sitt berättigande. Jag kommer nog ändå att ta mig igenom de återstående fyra delarna, men det blir inte tal om att läsa dem i en följd, som jag kanske tänkte från början. Det har nämligen sagts mig att det ska bli ännu roligare efter hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar