lördag 27 februari 2016

26. Torsten Jungstedt (red): Mannen i svart


Något slumpartat fick den här novellsamlingen följa med hem från biblioteket för ett bra tag sedan (den är sedan dess också omlånad maximala två gånger). För den något äldre generationen är Mannen i svart ett radioprogram från 50-talet, där Olof Thunberg läste rysarnoveller. Det här är en samling med delar av dem, de som inte funnits i bokform tidigare, samlade av Torsten Jungstedt som var producent för radioserien. Det verkar ha blivit en populär bok, för det här är fjärde upplagan, utkommen så sent som 1990.

Det säger sig nästan självt att allt i en sådan samling inte kan vara lika bra, men de bästa novellerna är verkligen mycket bra. En gammal bekant, "Aphanden", hade jag mardrömmar av redan under tidigt 80-tal.

Jag har haft lite paus från den fortfarande pågående novellutmaningen, men här fick jag chans att bocka av ytterligare två punkter på listan:
8. En novell som är skriven på 1800-talet: Honoré de Balzac: Det mystiska huset
och
31. En novell som utspelar sig i skogen: Philip MacDonald: Våra bevingade vänner

2 kommentarer:

  1. Kul, den här antologin har jag också, men med ett annat omslag, om det inte är en annan samling, förstås, men jag tycker den skulle ha Aphanden. Den har ett förord i vilket han talar om ljudeffekter i radioserien och förklarar att ljudet av handen som ramlar i golvet ficks av en gammal, slemmig trasa som hittades i en städskrubb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Aphanden är med och episoden med ljudeffekten känner jag igen (har lämnat boken på biblioteket, men det bör ha varit här jag läste det).

      Radera