Joseph Conrads roman som ligger till grund för den här seriebearbetningen har jag faktiskt inte läst. Det framgår ändå både i för- och efterord samt på många andra ställen att den är en klassiker, både till form och innehåll. Formen, där den huvudsakliga intrigen återberättas av Charlie Marlow i England senare, låter sig inte hur lätt som helst överföras till seriemediet, men kanske är det en svårighet som också originalet har. Vilket år som helst ska jag ta itu med det.
Innehållet, en skildring av den dåvarande belgiske kungen Leopold II:s privata koloni Kongofristaten och hur befolkningen där behandlades, är däremot lika möjlig att återge i bild som text. I efterordet framgår att ambitionen har varit att också skildra miljön mer än vad som görs i boken, och det syns i de helsidesbilder som är vanligare här än vad de brukar vara i serieromaner:
liksom replikerna:
Här och var är det också traditionellt utformade seriesidor med rutor:
Bilderna är onekligen mycket långt från Tintin i Kongo eller andra liknande serier, men man längtar inte efter det eller något annat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar