måndag 16 mars 2015

25. Nils Hövenmark: Systrarna Svenssons Sybehörsaffär


Systrarna Svensson är två stycken, och de bor i Svartsele:


där en del av Hövenmarks andra deckare också har utspelat sig. Några av hans tidigare huvudpersoner är med på (mycket) små hörn i den här boken, men systrarna själva har vi inte träffat tidigare, vad jag kan minnas.

Frågan är om detta är en deckare; baksidestexten kallar det för en "rövarhistoria", men det rör sig i alla fall i den kriminella sektorn. Systrarna hamnar i mer eller mindre osannolika situationer som de försöker ta sig ur, ovanligt spännande för att vara ogifta medelålders affärsidkare i ett litet samhälle i Norrlands inland, föreställer jag mig. Ju mer de försöker ta sig ur vad de har hamnat i, desto mer trasslar de in sig. Det är mycket lättläst och ganska roligt, och eftersom alltihop börjar med att en av systrarna har blivit offer för en solochvårare är det ingen tvekan om vem man hejar på.

Jag samlar som bekant inte deckare för att ha förstaupplagor i mint condition, men brukar ändå försöka undvika gamla biblioteksböcker. Den här verkade dock omöjlig att få tag i på annat sätt, men jag vill ändå påpeka att den alltså är gallrad från:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar