lördag 15 augusti 2015

77. Douglas Adams: Livet, universum och allting


Som synes saknar min maffiga samlingsvolym titelsida för de fem delar som ingår i trilogin [sic]. Den här tredje delen är inget undantag. Här förekommer begreppet NAP (Någon Annans Problem) som jag har mött i andra sammanhang, men inte visste hade så stark relation till just detta verk.

Min tidigare bedömning - att jag inte alls tycker det här är bra - kvarstår. En ytterligare del av analysen kan vara att det känns ointressant, eftersom ingenting som huvudpersonerna gör påverkar handlingen, den styrs av helt andra krafter. Jag tror det skulle kännas mer relevant om man på något sätt kunde engagera sig i hur det går för huvudpersonerna, även om jag förstås inser att det här inte är den sortens bok där det är viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar