tisdag 14 april 2015

33. Gail Carriger: Själlös


Månadens bokcirkelbok var en som jag förmodligen aldrig hade valt själv, och det är ju en del av det roliga med att vara med i ett sådant sammanhang. Jag hade aldrig ens hört termen steampunk, så nu vet ni hur obildad jag är (eller var).

Bland tebrickor och turnyrer i drottning Victorias London finns det i den värld Själlös utspelar sig också vampyrer och varulvar. De har förstås sina alldeles egna förutsättningar för tillvaron, och eftersom det här är första boken av fem går det åt en del tid att klargöra dem. Ibland blir det därför lite långsamt, men ibland är det riktigt roligt. Varulvarna går till exempel på tebjudningar som andra, men när vi vanliga äter kakor tar de en liten skål med rå lever.

Förutom detta är själva historien förhållandevis traditionell med en kvinnlig huvudrollsinnehavare som råkar ut för en del som hon ibland själv tar sig ur, men ibland också måste ha en karl till hjälp med. Det handlar också lite för mycket om hennes utseende ("dekorativt exotisk") och hennes kläder för att jag ska kunna vara intresserad hela tiden. Med det sagt tycker jag ändå att det är hyfsad underhållning för stunden, och övriga cirkeln var snarare mer positiv än jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar