torsdag 31 mars 2016

35. Göran Hägg: Välfärdsåren. Svensk historia 1945-1986


Den här hör till de där böckerna som blivit köpta, bläddrade i och sedan betraktade som att jag nog har läst dem, fast jag egentligen bara har läst valda godbitar utan minsta sammanhang. Nu har den varit bredvidläsning i några veckor, för jag brukar gilla Göran Hägg och upplägget här är tacksamt.

Det handlar alltså om Sveriges historia, dels vad gäller politik och ekonomi, dels kultur och andra samhällsförändringar som inte brukar få plats i historieböckerna. Ett roligt grepp är att han återkommer till sig själv och sin egen livssituation vid olika tillfällen och sätter den i förhållande till sådant som studentexamen(s avskaffande), den ekonomiska politikens påverkan på privatekonomi och vad han gjorde när Olof Palme mördades. En hel del är förstås bekant från olika sammanhang - det handlar inte om grundforskning, precis - men jag har nog aldrig fått det förpackat på det här sättet.

Ett lite tröttsamt drag är författarens förkärlek för stora ord; det är mycket "aldrig vare sig förr eller senare" som kanske är sant, men svårkontrollerat. Och när det kommer för ofta blir jag tyvärr lite skeptisk. Men annars är det som sagt intressant, och berätta kan han ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar