lördag 11 februari 2017

13. Stephen King: Årstider


Jag hör inte till dem - många i min generation - som har läst allt av Stephen King. Inte heller har jag sett alla filmer som är baserade på hans böcker, men utan större ansträngning minns jag ändå Carrie (grisblod!), Jurtjyrkogården (hälsena!) och Stand by Me, som är den egentliga anledningen till att jag lånade den här samlingen med fyra berättelser.

De fyra berättelserna är löst anknutna till var sin årstid, och den som heter "Höstgärning" är förlaga till Stand by Me. Har man sett filmen så många gånger som jag har lär man känna igen sig i texten, men det finns också en och annan detalj som inte överensstämmer. Stämningen som jag förknippar med filmen, en blandning av vänskapen mellan de fyra pojkarna och det sorgliga med deras respektive familjesituation finns där, kanske ännu starkare i text.

De andra tre berättelserna är ojämna. Den första, som är förlaga till Nyckeln till frihet, har jag rent av svårt att ta mig igenom. (Filmen har jag inte sett, men den lovordas nästan universellt när man läser om den på nätet.) Sommaren representeras av en ganska ruskig historia om en tonåring som får kontakt med en gammal nazist, nu bosatt i USA med annat namn och ostraffad för sina brott i koncentrationsläger under andra världskriget. Efter ett tag upptäcker de att de har så mycket hållhakar på varandra att de knappt vet hur de ska använda dem. (Den är också filmad med Ian McKellen som nazisten.) Och den sista, där det verkligen är vinter, har formen av en rysk docka, där någon berättar vad någon har berättat (och i den berättelsen finns också med en del som återberättas). För min del var det inte den innersta berättelsen som var mest intressant - tyvärr.

Sedan är frågan om detta är noveller. Den längsta berättelsen är på 225 sidor, den kortaste på 75, och i varje fall de två längsta är definitivt långa nog för att ha kunnat publiceras för sig själva. King reflekterar lite över detta i ett efterord, som faktiskt är läsvärt för sin egen skull. Kanske de hamnar i (lång)novellgenren eftersom de är publicerade i samma bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar