söndag 22 maj 2016

50. Margaret Mazzantini: Hela härligheten


Jag har kommit lite ur fas med årets projekt (men har anledning att tro att jag snart är ikapp igen). Den här italienska nyutkomna romanen visade sig nämligen inte vara så snabbläst som jag hade trott, och jag har också lite svårt att bestämma mig för vad jag tycker om den. Å ena sidan är det en vindlande berättelse, som jag ibland har svårt att hålla uppe intresset för under alla faser, å andra sidan är det något med den som fick mig att läsa den till slut. Lite banalt uttryckt är det nog så att man ändå vill veta hur det går.

Berättelsen är en variant på Brokeback Mountain-temat, utan att för den skull handla ett dugg om får. De båda männen växer upp i samma flerfamiljshus i Rom och har någon sorts historia mellan sig som aldrig riktigt kommer loss, men heller aldrig riktigt läggs åt sidan. Då går det ändå flera år mellan gångerna de ses i vuxen ålder, eftersom de bildar familj på varsitt håll i olika länder. Tidvis handlar det också ganska mycket om personerna runt om de båda egentliga huvudpersonerna.

Som sagt, helt positiv kan jag inte vara med tanke på att jag aldrig riktigt fick flyt i läsningen, men någon dålig bok är det inte alls för det. För egen del tycker jag också det är en bonus att läsa något som inte är svenskt eller anglosaxiskt, som det så ofta annars blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar