måndag 6 januari 2020

1. Volker Kutscher: Der nasse Fisch


Sedan jag började på den här boken första gången för ett par år sedan* har det också kommit en TV-serie, men den lyckades jag inte bli färdig till att se medan den fanns tillgänglig via SVT. Det verkar som om den på ett par avgörande punkter skiljer sig från boken, men den som vill läsa eller se någondera behöver inte fördjupa sig däri.

Det är en historisk deckare om en intressant tid och plats, 1929 i Berlin. Polisen där har just fått en ny medarbetare, kommissarie Gereon Rath från Köln, som vi efter ett tag förstår har något med sig i bagaget. (En gissning är att det kommer att aktualiseras på nytt i kommande böcker. Det finns för närvarande sju stycken utkomna på tyska.) Han börjar på sedlighetspolisen, fast han har varit mordutredare tidigare.

Det blir en historia rik på förvecklingar, när Rath så småningom får anledning att återkomma till mordgebitet. Det är tjockt med folk, både inom polisen och i den undre värld som han knyter kontakter med och försöker förstå. Det är ännu tjockare med spår, villospår och möjliga teorier om vad som har hänt, och jag är inte säker på att jag lyckas följa med i allt. Ovanpå detta har Rath en från och till-historia med en polisstenograf.

Tiden och miljön är det intressanta här, tycker jag. Nazismen är ännu inte en dominerande rörelse, men finns med i bakgrunden, och det politiska läget är viktigt både för den utredning Rath är involverad i och för polisens arbetsmöjligheter i stort. Det flödar närmast över av gatunamn och annat som ska ge lokalfärg, men jag har avstått från att använda Google Maps för mycket, för Berlin har onekligen förändrats mycket sedan 1929.

* Anledningen till att den inte har blivit läst tidigare trots att den var en del av en kurs jag läste hösten 2017 förbigår vi här med tystnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar