onsdag 1 december 2021

219. Raja Bahari: Okänd avsändare


Radionovellerna som kommer i sjok några gånger om året kan vara ömsom vin och ömsom vatten. Somliga begriper jag inte alls, andra är riktigt bra, ofta de man minst väntar sig det av. Till denna senare kategori räknar jag den här, en skickligt komponerad, spännande historia, utan att alls vara deckaraktig eller rafflande. Man vill helt enkelt veta hur det hänger ihop, och i rätt händer är det tillräckligt för att skapa spänning.

Huvudpersonen Sami reser till Köpenhamn med Öresundståg, och det räcker för att jag ska känna igen mig, även om jag inte gör det till vardags. Dessutom har han ett intresse för översättaren Eric Hermelin, som jag verkligen inte är inläst på, men åtminstone har hört talas om och fascinerats av. På något sätt ska detta intresse knytas ihop med ett paket som ska hämtas på Kastrup, och ungefär det här är vad som är möjligt att säga utan att förstöra nöjet för den som vill lyssna. Det tycker jag förresten att alla ska passa på att göra, så länge novellen finns tillgänglig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar