måndag 24 november 2014

113. Marco Page: Bokad för mord


Det här trodde jag att jag skulle tycka bättre om än vad jag faktiskt gjorde. Den något töntiga svenska titeln ska föra tankarna till den värld där det hela utspelar sig, nämligen New Yorks antikvariat och auktioner på begagnade böcker. Huvudpersonen och hans fru (som det nog ska föreställa på det tidstypiska omslaget) driver ett litet men exklusivt antikvariat och assisterar dessutom försäkringsbolag med värderingar och efterforskningar av stulna dyrgripar. Det handlar inte så ofta om mordutredningar, men här är det en av deras ljusskygga konkurrenter som har fått stifta bekantskap med en automatpistol, som ju alla i branschen verkar ha en i fickan. Det jag har svårast för är krocken mellan antikvariatsbranschen och den hårdkokta genre berättelsen rör sig i. Jag trodde inte att antikvariatsbokhandlare var så mycket i slagsmål och skottlossningar, och verkligen inte att de hade en så väldigt hög alkoholkonsumtion.

Författaren är en pseudonym för Harry Kurnitz, som också skrev filmmanus. Inte minst skrev han själv manus till den film, Fast Company, från 1938, som bygger på boken. Den är jag trots allt lite sugen på att se för sakens skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar