söndag 9 oktober 2016

97. Anna Westphalen: Perfekt packad skit och andra noveller


Den här skyltade biblioteket med när jag var där i ett helt annat ärende, och förutom den fantasieggande titeln var det förstås möjligheten att få bocka av åtminstone punkt 4 i novellutmaningen som fick mig att låna den. Ett par av novellerna rekommenderar jag att man inte läser medan man äter, och det gäller inte ens i första hand titelnovellen. Annars är de faktiskt riktigt bra, för det mesta. Lite påminner det om Jonas Karlssons smått absurda historier om vanliga människor i vanliga sammanhang där något helt vansinnigt ställer allt på ända. Däremot har den här boken inte, som hans novellsamlingar, något som binder samman de olika berättelserna, utan de är verkligen helt fristående från varandra. Det gör ingenting, men i alla fall jag har svårt att läsa mer än ett par noveller i taget för att inte blanda ihop dem och de medverkande personerna.

Följande punkter hittade sina motsvarigheter:

4. En novell av en författare du aldrig tidigare läst: "Perfekt packad skit" (för att välja någon).

7. En novell som handlar om en förälder och ett barn: "Maman" (som handlar om en fransk kvinna som varit offentlig moderskapsexpert men nu inte har kontakt med sina egna barn; jag associerar lite till Anna Wahlgren).

11. En novell där huvudpersonen är förälskad: "Frans och jag" (som handlar om Frans som har Downs syndrom och är kär i Martin på samma gruppboende, vilket utmanar inte minst Martins föräldrars uppfattning om hur saker får vara).

25. En kuslig novell: "Invasion" (som slutar så jag ryser bara jag tänker på det).

32. En novell som utspelar sig i en huvudstad: "Viktigt meddelande till allmänheten" (som utspelar sig i Stockholm, även om det kanske inte är det viktigaste med den).

Boken skäms tyvärr av ett antal fula stavfel, som jag tycker att stavningskontrollen borde ha tagit hand om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar