söndag 2 april 2017

30. Denise Mina: Luftslottet som sprängdes


Den här sista delen av Stieg Larssons trilogi har liksom de två första manus av den skotska deckarförfattaren Denise Mina. En av tecknarna är ny för den här delen, Antonio Fuso, den andre, Andrea Mutti, var med om de två första, men har här något olyckligt döpts om till "Andre Amutti" på omslaget.

Det är förstås en del som knyts ihop inför avslutningen av serien, inte minst eftersom del två slutade med en rejäl cliffhanger. Fortfarande tycker jag det är lite för ryckigt, och man kastas mellan olika scener och intriger på ett sätt som kanske fungerar bättre i traditionell deckare än i serieform. Någon gång har jag i alla fall varit intresserad av att läsa böckerna, för jag har dem i pocket. Kanske ett trilogitema skulle vara en anledning att ta sig an dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar