fredag 6 januari 2023

1. Njals saga


På ett sätt är det inte svårt att ta sig igenom den här berättelsen, för det är en historia som berättas från början till slut utan särskilt mycket berättartekniska finesser. På ett annat sätt är det faktiskt svårt, för det är en enorm mängd människor som omnämns, varav inte alla är viktiga att minnas, och en mängd händelser som påminner mycket om varandra. Det är kanske en av de där böckerna som det är mer intressant att ha läst än att faktiskt läsa. Eftersom jag ska skriva en inlämningsuppgift om den avstår jag från att skriva alltför mycket här, i förhoppningen att hålla mina intryck fortsatt intressanta åtminstone för mig själv.

Det här inlägget är ett litet jubileum, eftersom det idag är tio år sedan bloggen såg dagens ljus. Sedan dess har jag läst så här mycket (inklusive dagens bok) i de kategorier jag brukar redovisa vid årets slut:

Böcker: 981
Serier: 207
Lyssnat (förutom singelnoveller): 261
Singelnoveller (både lästa och lyssnade): 655

och dagens inlägg är alltså nummer 2104.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar