söndag 23 oktober 2016

102. Ransom Riggs: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children


När jag beställde den här från England i somras var jag inte klar över att det var första delen i en trilogi, men det kanske inte borde överraska. Det verkar som om ingen numera får ge ut en bok utan att den ingår i en serie om minst tre, och den här är, inte minst på slutet [sic], mycket tydligt bara början på en historia. Det går därför åt en ganska stor del av den här boken att etablera förutsättningarna - en inte okänd nackdel i genren.

Det finns mycket att läsa om själva historien på andra håll på nätet. Här nöjer jag mig med att säga att det är en blandning av a) kampen mellan onda och goda, b) personer med övernaturliga förmågor, c) barnhem/internatskola och d) en ung huvudperson som har varit lite utanför men hittar ett sammanhang och kanske rentav ett love interest. Det är som synes inte helt originella ingredienser, men jag tycker ändå att det görs något relativt nytt av dem i det här sammanhanget. Till det bidrar inte minst det som är grejen - som det heter - med den här boken, nämligen bilderna. Författaren har samlat på sig gamla foton som kan föreställa olika fantasieggande saker och personer, och låter dem bli en integrerad del av berättelsen.

Det tar alltså lite tid innan det kommer loss, det vill säga innan huvudpersonen Jacob kommer till den karga (och fiktiva) ön Cairnholm utanför Wales' kust, där miss Peregrines barnhem ligger och där Jacobs farfar bodde som barn. Men när han är där blir det åka av, och det märks att författaren också har skrivit för film och TV. Utan att spoilra alltför mycket undrar jag om han inte blinkar medvetet till Homeros mot slutet, när Jacob får tillfälle att reprisera Odysseus' behandling av PolyfemosFilmen (som går på bio just nu) är regisserad av Tim Burton, och som av en händelse kallar en av blurbarna boken för en "thrilling, Tim Burton-esque tale". Jag är förmodligen helt utanför målgruppen, men är ändå lite sugen på att se den.

Och så var det det här med mat, som jag ju har varit inne på förr när det gäller anglosaxisk barn- och ungdomslitteratur, bland annat här, här och här. Säga vad man vill om miss Peregrine, men hon serverar rejäl mat:
[A] roasted goose, its flesh a perfect golden brown; a whole salmon and a whole cod, each outfitted with lemons and fresh dill and pats of melting butter; a bowl of steamed mussels; platters of roasted vegetables; loaves of bread still cooling from the oven; and all manner of jellies and sauces I didn't recognize but that looked delicious.
Jag kommer nog tillbaka till del två och tre vad det lider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar