tisdag 27 augusti 2013

75. Suzanne Collins: The Hunger Games


Kanske inte sist av alla, men lite efter många andra, har jag nu läst första delen av denna omtalade trilogi. Med höga förväntningar blir man lätt besviken, och jag måste nog säga att jag inte tyckte den var så enastående andlöst spännande som det var sagt att den skulle vara. Det hindrar inte att det ändå är en bra bok, men jag ser dess storhet mer i det övergripande upplägget än något annat. En dokusåpa med 24 tonåringar, där den som vinner gör det genom att vara ensam om att överleva, är onekligen ett koncept som vrider verkligheten ett extra varv. En lite för stor del av boken tycker jag går åt till förberedelser och förklaringar, men det gör å andra sidan att det blir ett ordentligt tempo när själva tävlingen sätter igång. Med tanke på hur och när det slutar vill jag nog läsa de två andra böckerna också, för att sluta nu skulle kännas rumphugget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar