fredag 6 januari 2017

3. Marcus Ivarsson: Selma Lagerlöfs En herrgårdssägen


Här har det tydligen spontant uppkommit ett tema med "serieversioner av verk av svenska nobelpristagare i litteratur". Till skillnad från den föregående har jag inte läst den här i original, men jag får intrycket att den är ganska texttrogen, inte minst eftersom det är ganska mycket textrutor och pratbubblor:


Tecknarstilen hade jag svårt för till att börja med, jag tyckte den bruntonade bakgrunden gjorde det murrigt och att växlingarna i berättelsen vad gäller tempo och stämning kunde ha fått komma fram tydligare. Men efter hand blev jag mer positivt inställd och ser hur den lite gammaldags, träsnitts- och kurbitsinspirerade stilen anknyter till innehållet.

2 kommentarer:

  1. kul, har inte sett serien. En herrgårdssägen skulle passa som film, Selma tänker i bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns tydligen en stumfilm av Mauritz Stiller, "fri bearbetning". Men den skulle göra sig som en miniserie på SVT, tror jag.

      Radera