lördag 2 januari 2021

1. Immi Lundin: Läsecirkelns lilla hjälpreda


Bokcirkeln jag är med i går nu in på tolfte(!) året, men när jag hittade den här på biblioteket av en slump tyckte jag att det kunde vara intressant att se om vi har något att lära. Det har vi förstås, för en av de bärande idéerna här är, sympatiskt nog, att man alltid har något att lära.

Det är till en början rätt handfasta råd om hur man strukturerar sin läsecirkel, som är den term författaren har valt. Det gäller sådant som hur ofta man ska ses, hur man ska välja bok och annat som krävs för att det ska bli någon cirkel alls. Men råden är alltså handfasta utan att vara tvärsäkra, och vår modell att ses en gång i månaden och att var och en väljer bok varsin gång är helt inom ramarna. Sedan handlar det om hur man får till bra diskussioner och vad de tillför läsandet, och jag kan bara hålla med om att det nästan alltid är intressant att diskutera boken med andra som också har läst. En anonym cirkeldeltagare som citeras har sagt: "Jag tycker fortfarande inte om den, men jag ogillar den på ett mycket intressantare sätt nu när vi har pratat om den." Själv har jag inte kommit på att uttrycka det så, men instämmer.

Så får man förslag på vidare läsning, inte böcker att diskutera i cirkeln, utan vad som kallas sekundärlitteratur, om läsning och böcker. Och så är det en liten avdelning recept och en ganska stor avdelning med sidor att fylla i för cirkeln, men där har vi ett dokument i en Facebook-grupp som vi uppdaterar efter hand.

Trivsamt och inspirerande tyckte jag detta var. Kanske 2021 innebär att vår cirkel också kan träffas fysiskt igen; vi har setts via Zoom på grund av p-nd-m-n.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar