torsdag 17 januari 2013

2. Nils-Olof Franzén: Agaton Sax klipper till


Detta var månadens bokcirkelbok, som jag hade valt på vårt nuvarande tema barn- och ungdomslitteratur. Det är den första av elva stycken, och jag minns fortfarande känslan av att upptäcka att det fanns tio till när man hade läst den första (minns dock inte om just denna var den första jag läste). Mycket av det jag kom ihåg med Agaton Sax verkar introduceras senare i serien, för här finns inte inspektör Lispington med, och faster Tilda bor i Töreboda och inte som inneboende/hushållerska hos Agaton Sax i Byköping.

Något av det bästa med boken tycker jag är de fantastiska illustrationerna av Åke Lewerth:

















I första kapitlet är Agaton Sax på tågresa i "det vilda Brosnien".
















Två skurkar spelar kort i tågkupén.
















Agaton Sax tar emot ett telegram från faster Tilda på stationen i Massivitsjij, Merzegovina. Utdrag: "Till Agaton Sax på resa  från Brosnien till Byköping. Du måste ta dubbla underkläder när du reser över Alperna stop Tickie har bitit ihjäl en höna hos Fjäderströms stop Jag fick betala femochfemti stop Fjäderströms åt själva upp den igår stop".

Som synes är det mycket blinkningar till en vuxen publik som jag tycker är roliga, men kanske andra i bokcirkeln tyckte blev tröttsamma i längden. Jag är faktiskt lite sugen på att läsa igenom hela serien, så ämnet återkommer nog här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar