torsdag 7 februari 2013

8. Årets rysare 3





















Med början 1972 kom det varje år lagom till jul en samling "chocknoveller" under titeln Årets rysare. Sammanlagt finns det 18 böcker, som jag med viss ihärdighet samlat på mig. Nu pågår projektet att ta sig igenom dem; jag har nog vid olika tillfällen läst många av dem, men mycket osystematiskt. De är precis lagom långa för att passa som lunchläsning på jobbet, om jag äter lunch ensam, och nu är jag alltså klar med den tredje.

Här möter vi till exempel "gamla fru Twiller" som snattar saker på ett stort varuhus (för att sälja vidare och köpa kattmat för pengarna) och plötsligt upptäcker att rulltrappan går vidare neråt så hon hamnar i helvetet "rakt under husgerådsavdelningen". En annan favorit handlar om den kända skådespelerskan som får ett beundrarbrev från en dubbelgångare, som visar sig vilja döda henne och ta över hennes liv. Småtrevligt i lagom dos, men inte för sträckläsning.

2 kommentarer:

  1. Åh, visst fanns det något som hette "mysrysare" också.

    SvaraRadera
  2. Ja, om jag minns rätt var det en motsvarande serie romaner (eller i alla fall en berättelse per bok).

    SvaraRadera