torsdag 24 juli 2014

77. Håkan Nesser: Himmel över London


Någon gång på semestern kan man gärna unna sig att läsa något som tar lite längre tid än en dag, tyckte jag, och tog fram den här på drygt 500 sidor. I jämförelse med den senaste i motsvarande tjocklek var den här lättläst och spännande, om än inte alldeles lättförståelig.

Det börjar lovande: "Vi anlände med Heathrow Express till Paddington klockan 4.50." Sedan handlar det om Leonard, som är svårt sjuk i cancer, och hans familj, som ska träffas i London för att fira hans 70-årsdag. Interfolierat - som Nesser hade sagt - med detta berättar Leonard om sitt tidigare liv, eller i alla fall delar av det. Vi får också följa Leonards släktingar på väg till 70-årsmiddagen. Så småningom tillkommer också minst ett ytterligare lager i berättelsen, som jag inte ska berätta om här för att inte förstöra för den som eventuellt inte läst själv. Det är enligt baksidestexten ett "sofistikerat romanexperiment", men jag tycker det fungerar att läsa relativt oreflekterat, och det är påfallande hur spännande det är utan att det handlar om folk som jagas eller jagar varandra hela tiden. Den som vill göra en narrativ analys har nog ett tacksamt material här, tänker jag mig.

Den som gillar London får också sitt i överflöd. Jag har inte gått i berättarnas fotspår med Google maps, men det kan man säkert göra och kanske få mer att tänka på vad gäller förhållandet mellan fiktion och verklighet. Den som vill läsa en klassisk spionroman har också avsnitt att gotta sig i, som den unge Leonards liv med ett hemligt förhållande med den unga tjeckiskan Carla, hemliga meddelanden som utväxlas via ett antikvariat med mera dylikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar