måndag 15 april 2019

79. Camilla Prell-Weichl: Kedjereaktion


Helena med bloggen Ugglan & Boken, som koordinerar novellutmaningen, läste för ett par månader sedan den här novellsamlingen, som då var pinfärsk. Nu är det här ju inte den sortens litteratur som blir gammal så fort, så jag vågar mig på att kalla den färsk fortfarande.

Det är sex fristående noveller, och det gör att det är svårare att säga något som sammanfattning än det vore om en roman eller en novellsamling som är mer sammanhållen. Men de sex historierna är alla på något sätt lite obehagliga - det kan vara en berättare som känns opålitlig, en hotande katastrof av något slag, eller en katastrof som redan inträffat, men som vi inte får hela bilden av förrän efter ett tag. Mitt i det katastrofala är det också mycket vardagligt med spagetti och köttfärssås och smulor på bordet, och det gör naturligtvis det katastrofala ännu mer otäckt.

Det här gör att det inte är den sortens novellsamling som gör sig för sträckläsning, utan snarare tvärtom. Jag har haft den liggande ett bra tag mellan gångerna, men verkligen inte för att den inte är bra.

För novellutmaningen använder jag "Kretslopp" för nummer 20 på listan, "en novell där någon är gravid". Det är jag lite nöjd med att kunna bocka av, för jag tänkte mig att det var en av de svåraste punkterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar