lördag 13 februari 2021

22. Jörgen Lind: Mott


Som februari månads inslag i projektet att läsa en diktsamling i månaden valde jag den här, som kom förra året. Källan till tipset var P1 Kulturs genomgång av litteraturåret, sänd i december, men fortfarande tillgänglig.

Tillgänglig är däremot inte vad jag skulle kalla den här diktsamlingen. Jag har försökt fiska i recensionerna efter något att haka tag i och utgå från som grund för en eventuell egen åsikt, men även riktiga recensenter i stora seriösa medier verkar ha svårt att hantera det här. En kallar den "en ibland stark, men svår bok", en annan tycker att det är "alltför gåtfullt, halvkvävt, som läsare famlar jag efter något att fästa vid" och en tredje "tappar bort sammanhanget, även om dikt väl inte kräver tydliga riktlinjer". Jag känner mig något tröstad av att jag inte är ensam i mina svårigheter.

Boken är förresten snyggare i verkligheten, men det här inplastade biblioteksexemplaret var svårfotograferat i det ljus som fanns tillgängligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar