måndag 20 maj 2013

28. Årets rysare 7


I den här samlingen finns det hela tre noveller av en troligen dansk författare som heter "J Kjaer Hansen" i boken, även om jag gissar att det ska vara ett æ i stället för ae. Den första av dem handlar om motståndsrörelsen under andra världskriget och anledningen att jag nämner den är egentligen bara att den anonyme översättaren tror att det finns ett kortbord i styrhytten på en liten fiskebåt. Där kanske man snarare tittar på kartor än spelar kort, tänker jag mig.

Den numera obligatoriska science fiction-novellen (se tidigare uppstötning om det här) är den här gången riktigt bra, tycker jag. En jordmänniska har begått ett mord på en annan planet, där de har den raffinerade modellen att det är offret som bestämmer straffet. Alla har nämligen fått uppge för "registreringen vid Centralarkivet" hur de vill att deras mördare ska straffas, om de skulle dö på det ovanliga sättet. Offret i denna novell har verkligen lagt ner tankemöda på frågan, och han får till sist som han vill.

Jag tycker den här samlingen är ojämnare än de tidigare, men de bästa novellerna här är å andra sidan mycket bra. Fyra toastar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar