onsdag 4 september 2013

78. Gustav Fridolin: Morfar skrev inga memoarer


Gustav Fridolin har skrivit en "biografisk roman" om sin morfar med samma namn (det är de två som syns på omslagsbilden). Till skillnad från något tidigare fall tycker jag här att det fungerar att huvudpersonernas tankar och repliker återges, även om det inte gör anspråk på att vara sanningen i detalj. Jag tror det beror på att Gustav Fridolin junior har lyssnat på och pratat med sin morfar så mycket att han har hittat rätt uttryckssätt, så att det blir trovärdigt.

Gustav Fridolin senior föds i norra Skåne i början av 20-talet, växer upp i en fattig familj med många barn, börjar arbeta tidigt, flyttar till Malmö, bildar familj och kommer så småningom tillbaka till Göinge, till Vittsjö, där han driver sin egen herrekipering:


Varje människa lever sitt unika liv. Men jag uppfattar Gustav Fridolin seniors liv som ganska typiskt för någon i hans generation. Han är i rätt ålder för att bli inkallad under kriget, han bildar familj vid den tid när nästan alla får det lite bättre för varje år, familjen skaffar bil och TV och får bättre bostäder efter hand. Jag tror många känner igen detta från sina egna föräldrar eller far- och morföräldrar, beroende på vilken generation man själv tillhör. Det hindrar inte att det ändå är intressant att läsa om någon som levt ett på många sätt vanligt liv. Jag såg med behållning några omgångar av TV-programmet Vem tror du att du är, och den här boken påminner om det. Mina förväntningar var inte väldigt höga, men överträffades definitivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar