tisdag 2 februari 2016

16. Gunnar Ericsson: Så var det i Svitjod


Den här gången skildrar Gunnar Ericsson och Ewert Karlsson (EWK) 1958, Dubbla Allstriders År, då det var nyval till andra kammaren på våren och kommunalval på hösten. Politiken domineras fortfarande av pensionsfrågan ("ålderstrygden"), men mer än tidigare år handlar det också om andra samhällsföreteelser. Därför figurerar till exempel knytnävskämpen Ingemar Bankenos och hans envig med Edrunk Hårdsöve, prinsessan Margaretha och hennes friare Robbe Harpolekare samt sångaren Tommy Rompknyck:


Nu efter fyra delar börjar jag undra om jag kommer att ta mig igenom alla arton, för det är inte så roligt som jag hade hoppats. Det får nog lyfta inom ett eller ett par år om jag ska orka fortsätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar