tisdag 12 april 2016

39. Nobeller. Noveller av Nobelpristagare


Den här samlingen noveller av nobelpristagare ("nobeller") bygger på en serie uppläsningar i radio från 2006, som jag faktiskt tror att jag hörde lite av. Nu passade den bra för att bocka av ytterligare två punkter i novellutmaningen:

5. En novell som utspelar sig i Afrika: Nadine Gordimer: Amnesti
23. En novell av en rysk författare: Aleksandr Solzjenitsyn: Att andas

Den första handlar - förstås - om Sydafrika och Robben Island, den andra om att andas under ett äppelträd efter ett regn (och - förstås - att det är en del av den frihet man berövas om man sitter i fängelse).

Med tanke på att det är pristagare från 1903 till 2006 är utbudet förstås mycket blandat. Det är stora namn som Lagerlöf och Hemingway och det är numera bortglömda namn som Luigi Pirandello och Paul Heyse (som förresten var den enda före Alice Munro som fick priset med en motivering som nämner noveller). Det är olika delar av världen (så olikt det nu blir med tanke på fördelningen av pristagare) och olika teman och olika former av noveller från de poetiska betraktelserna till skrönorna. Bland de senare finns "Ej blott i juletid" av Heinrich Böll, som jag alltså fick tillfälle att läsa om. Annars tror jag inte att jag hade läst någon annan tidigare i annat sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar