onsdag 1 mars 2017

21. Australien berättar: Drömtidens framtid



För någon månad sedan läste jag en annan av Bokförlaget Tranans antologier, och nu lånade jag på mig den här, om inte annat för att det är ett närmast idiotsäkert sätt att hitta en novell för novellutmaningens nummer 36, "en novell som utspelar sig i Australien". Nu är det faktiskt inte riktigt alla nitton som gör det, någon handlar om ett amerikanskt par (eller vad de är i för relation egentligen) på resa i Frankrike, och någon annan är av den där sorten som kan utspela sig var som helst. Men de flesta är inte bara skrivna av australiensiska författare utan utspelar sig också där, och jag väljer "Mulet i Velesk" av Gail Jones. Den handlar om hur den icke-existerande staden Velesk oförklarligt letar sig in i väderprognoser i både TV och tidningar.

Annars är vädret en allmän utmaning när man läser skönlitteratur från södra halvklotet. Det gäller att komma ihåg det här med vinter och sommar, och att jullovet är då man badar och slöar i skuggan. Rätt många av novellerna är annars inte påtagligt australiensiska; några gånger förekommer aboriginer men inte så mycket att det egentligen blir något av det. Det känns ändå som om det moderna Australien har ganska mycket med den så kallade västvärlden att göra. Till exempel var man ju med i andra världskriget tillsammans med Storbritannien, USA med flera mot Japan, vilket är temat för en novell. Det hade jag kanske vetat om jag tänkte efter, men det har jag nog aldrig gjort.

Det är som det brukar med antologier, att en del av innehållet är sådant man uppskattar och en del sådant man uppskattar mindre. Som helhet tyckte jag ändå den var intressant och läsvärd, snarast lite mer lättillgänglig än den georgiska samlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar