fredag 2 juni 2017

77. Malte Persson: Fantasy


Om man ska ta en fredagsfika på stadsbibliotekets café kan man passa på att ta vägen via pockethyllan, plocka på sig en Novellix-novell, läsa den och så lämna tillbaka den när man har fikat klart. Utmärkt både för ens egen lässtatistik och för bibliotekets lånestatistik. (Allra bäst hade kanske varit om caféet hade varit mer integrerat i biblioteket så man kunde ta med både böcker och tidskrifter dit.)

Malte Persson har jag tidigare bara läst medan han var krönikör i tidskriften Fokus, där jag ofta tyckte att han var underhållande med visst allvar bakom. Den här novellen är lite trevande, tycker jag, som inte är väldigt bevandrad i fantasygenren. Det är väl snarast metafantasy, eftersom det handlar om en ung kvinna som ska göra en dokumentärfilm om en aldrig genomförd filmatisering av en fantasynovell. För mig är behållningen snarare en del träffsäkra formuleringar än själva berättelsen.

Jag vill inte heller försumma tillfället att tipsa läsekretsen om Malte Perssons dikt "Svenska värderingar", ett språkligt experiment som imponerar åtminstone på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar