torsdag 15 juni 2017

85. Martin Engberg: En enastående karriär


Det har slumpat sig att jag i höstas läste nyutkomna akademikerromaner som utspelar sig i Stockholm respektive Lund, och nu har turen kommit till Göteborg. (Är detta en trend? Någon borde forska på det (också)!) Där har jag inte varit student på riktigt, så som huvudpersonen Jonas, men ändå läst ett par småkurser, så jag känner igen mig i miljön runt UB och Humanisten, där det mesta händer. Och eftersom jag jobbar med administration av forskarutbildning är det förstås väldigt roligt när en roman har som utgångspunkt att en doktorand misslyckas så vid sitt slutseminarium - det som ska vara en övning inför den avslutande disputationen - att alla tar sin hand ifrån honom.

Eventuellt det är ett par trådar som jag tycker känns lite löst påhängda - inte helt oväntat de som handlar om Jonas' privatliv - men de kanske är förutsättningen för att det hela ska bli intressant även för den som inte kan relatera till universitetsmiljön som jag. De uppvägs för min del ändå av den ganska vassa satiren över akademin som källa till både försörjning och självförverkligande. De delarna ligger precis så nära vad som skulle kunna vara sant att det blir lite, lite jobbigt samtidigt som det är mycket underhållande.

Det här är förresten ett litet jubileum, nämligen inlägg nummer 600 sedan bloggen kom till nyåret 2013.

2 kommentarer:

  1. På tal om akademikerromaner alltså.. jag skaffade denna i början av sommaren men har lyckats städa bort den, borde kanske leta lite i högarna och ge den en chans? Har du läst nått av David Lodge förresten? Hans "Campus" trilogi om engelska akademiker från slutet av 70-talet och mitten av 80-talet tillhör mina favoriter i genren - särskilt Changing Places och Small World är bra, och det är där han hittar på "the humiliation game" där de tävlar om att erkänna vilka kända romaner de INTE läst, och nån professor blir så till sig att han erkänner att han aldrig läst Hamlet - och därmed förlorar sitt jobb såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft hans Campustrilogi i korgen hos Amazon ett bra tag, men inte kommit mig för med att faktiskt beställa den, det har blivit så mycket annat, har jag tyckt. Men tipset är noterat!

      Radera