fredag 1 december 2017

235. Lev Tolstoj: Efter balen


Egentligen hade jag inte planerat någon särskild adventsläsning, men en novell om dagen håller doktorn borta, som det heter. Fram till jul är det i alla fall meningen att det kommer ett inlägg om dagen med sådana. Det är heller ingen brist på gamla olästa Novellix-noveller här, även om just denna hör till den allra senaste sändningen som kom för någon vecka sedan.

Tolstoj är väl mest bekant för sina tegelstenar Anna Karenina (som jag gjorde ett fåfängt försök med när den var radiobokcirkel för en del år sedan) och Krig och fred. Men han har skrivit mycket annat, bland annat då denna postumt utkomna novell om en ung man som går på bal på 40-talet, som det står, och därmed avses förstås 1840-talet. Efteråt händer det något som får honom att släppa tankarna på en framtid med den unga dam han dansade de flesta danserna med. I sin relativa anspråkslöshet tyckte jag det här var en tänkvärd berättelse.

Jag fick också lära mig vad en ferronjär är för något, tydligen högsta mode då, även om jag nog mest förknippar det med 1920-talet och Downton Abbey.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar