söndag 3 februari 2019

21. Tove Jansson: Kometen kommer

Kometen kommer - Tove Jansson

Muminböckerna har jag hållit mig ifrån sedan jag någon gång i tioårsåldern läste en, som jag minns som obehaglig och obegriplig. Det kan mycket väl ha varit den här, även om jag numera förstår mig på den bättre. Men det är en synnerligen apokalyptisk stämning, när en komet närmar sig jorden, och har en exakt uträknad minut då den ska slå ner. Nu kan jag något mer distanserat se hur olika medverkande reagerar på olika sätt inför det oundvikliga slutet och hur det bidrar till karaktäristiken av dem.

Här dyker till exempel Snusmumriken och Snorkfröken upp för första gången, och följer med Mumintrollet tillbaka till Mumindalen. Det är förresten underligt att Mumintrollet heter just så, för mumintroll är de ju hela familjen.

2 kommentarer:

  1. hittade filmen också, gammal dvd på loppis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmerna och tv-serierna har jag alltid varit i fel ålder för, men jag har förstått att de är uppskattade.

      Radera