söndag 16 mars 2014

25. Ellis Peters: Främlingen i Sankt Giles


Det är, såg jag, över ett år sedan jag läst något om broder Cadfael senast. Den här gången är det en ung kvinna som ska giftas bort med en mycket äldre man, som verkar lika (om inte mer) intresserad av hennes stora ärvda jordegendomar som av henne själv. På morgonen samma dag som bröllopet ska stå hittas han mördad ute i skogen. Broder Cadfael får ingen ro i sin själ om han inte lyckas ta reda på vem som mördade honom och vad han gjorde ute på natten. Helst ska lösningen inte vara alltför komprometterande för den unge man som har ett gott öga till den blivande bruden. Vi läsare förstår också att den nykomne spetälske i Sankt Giles' hospital strax intill klostret:


också spelar någon roll i dramat.

Böckerna om broder Cadfael är inte deckare av den rafflande sorten, utan egentligen ganska klassiska pusseldeckare, placerade i historisk miljö. Den här delen utspelar sig i oktober 1139, men det är mindre än vanligt av storpolitik och strider, vilket för min del inte gör något. Miljön är ändå sådan att man får vad man behöver av medeltid, och språket gör sitt till med "hugsvalelse" och "fåvitsk". Jag tycker fortfarande att det här är bland det bästa jag har läst av historiska deckare, och har ett par olästa kvar i hyllan, så jag återvänder nog snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar