torsdag 1 maj 2014

45. Isol: Nocturne. Recept på drömmar


"En tråkig dröm är en bortslösad natt." Med det mottot har ALMA-pristagaren Isol skrivit och illustrerat en originell barnbok, som var vår bokcirkelbok den här månaden. Boken är utformad så att den kan fällas ut och ställas på högkant som en fotoram. Varje uppslag har en bild och en mycket kort text, till exempel "Drömmen om katten som kände doften av tonfisk." Om man sätter boken på nattduksbordet och låter sänglampan lysa på bilden några minuter före läggdags visar sig en annan, självlysande, bild när man släcker lampan. Meningen är sedan att man ska drömma något trevligt utifrån den bilden.

Jag har inte själv använt boken på det tänkta sättet mer än för ett par av sidorna, och det lämnade inga spår vad gäller drömmar. Idén tycker jag är rolig, och jag tror jag hade tyckt mycket om den här boken om jag hade varit i lite mer passande ålder. Övriga i bokcirkeln var vad jag förstår också positiva, men nästa gång blir det lite mer text att bita i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar