lördag 24 maj 2014

56. Selma Lagerlöf: Charlotte Löwensköld


Andra delen i den löwensköldska trilogin skiljer sig mer än jag trodde (eller hade brytt mig om att ta reda på) från den första. Charlotte Löwensköld är förstås ättling till de olyckliga löwensköldarna i föregående bok, liksom hennes fästman Karl-Artur Ekenstedt. Det här är däremot ingen spökhistoria, och den ring som spelar huvudrollen i Löwensköldska ringen är nästan frånvarande här. Den som känner till ringen kan förstås gissa att den har någon betydelse för deras olyckliga öden. Mest är det annars olika släkt- och kärleksintriger som ska få en lösning; jag associerar ibland rentav till modern såpopera eller friluftsteaterfars. Trots att det inte är min favoritgenre vad gäller böcker tyckte jag att det var otippat bra, och det säger väl något om författarens nobelprisklass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar