onsdag 27 maj 2015

46. Stewe Claeson: Tiro


Månadens bokcirkelbok innebar ett dubbelt jubileum. Det var den femtionde boken sedan vi började cirkeln med Herta Müllers Hjärtdjur. Och för min egen del var det den trehundrade boken sedan jag började blogga nyåret 2013 med Kerstin Ekmans Grand final i skojarbranschen.

Tiro är Marcus Tullius Tiro, född som slav, sedermera frigiven, nu en påtagligt äldre herre (han lär ha blivit 99). Han är mest ihågkommen för att han var sekreterare åt Cicero och efter Ciceros död tog hand om hans efterlämnade skrifter och korrespondens. Här handlar det inte så mycket om det, utan om dödsfall på hans egendom (jag har efter moget övervägande bestämt mig för att inte tagga inlägget som "Deckare", men man kan nog diskutera det). Jag tycker det är spännande och intressant, och inte minst är det ovant med en modern bok som man önskade vore lite längre - annars har ju 4-500 sidor blivit något slags standardmått på senare år. Stewe Claeson kände jag bara till som ett namn tidigare, men jag kan nog tänka mig att läsa mer av honom.

En av mina medcirklare har förresten redan hunnit blogga om Tiro. Vi var alltså flera som uppskattade den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar