fredag 1 januari 2016

2. Richard Bach: Måsen. Berättelsen om Jonathan Livingston Seagull


Årets projekt är inte att läsa allt av en viss författare utan i stället att gå utanför komfortzonen genom att varje vecka läsa något av någon skönlitterär författare som jag aldrig läst förr. Det kan förstås bli en del i samma genrer eller språkområden som jag annars rör mig, men chansen att det blir mer blandat ökar nog ändå.

Den här långnovellen har stått i min bokhylla i snart 15 år utan att bli läst förrän nu, så projektet känns hittills framgångsrikt. Boken verkar ha blivit mycket uppmärksammad när den kom 1970, men höll så pass att denna är ett omtryck från 1988. Det är bara runt 40 glest tryckta textsidor och ungefär lika många med svartvita fotografier av måsar. Det handlar mycket symboliskt om en en mås som vill nå perfektion vad gäller att flyga hellre än bara flyga för att få något att äta. Jag har mycket svårt att uppskatta det här, men tröstar mig med att jag inte är ensam om det. Kritiken verkar ha varit blandad, trots den enorma upplagan.

Med en liten tänjning tycker jag att den kan passera i novellutmaningen som nummer 17, "en novell som utspelar sig på havet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar