lördag 16 januari 2016

7. Guillermo Martínez: Morden i Oxford


Guillermo Martínez är argentinare och matematiker och har enligt omslagsfliken tillbringat en tid som doktorand i Oxford. Romanen handlar om en ung argentinare som kommer till Oxford, möjligen som doktorand, men jag har lite svårt att få klart för mig hans akademiska status. Där slutar likheterna, får vi hoppas, eftersom det sedan dör folk omkring honom på ett sätt som kopplar dödsfallen till matematiska gåtor.

Jag hade kanske för höga förväntningar på den här boken, men jag är tyvärr lite besviken. Det blir aldrig så spännande som det behöver vara i den här sortens bok, utan snarare puttrar det på i en lite småmysig stil som mer påminner om äldre deckare. Miljön med Oxfords universitetsinstitutioner och colleges, de roddtränande studenterna på Themsen och ett inackorderingsrum hos en äldre dam (med ett förflutet tillsammans med den nu filmaktuelle Alan Turing!) är det däremot inget fel på. Den som har varit där har säkert ännu trevligare än jag i det avseendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar