söndag 3 september 2017

142. Per Berg: Synd - de sju dödssynderna


De sju dödssynderna är ju ett tacksamt tema, här använt i en novellsamling som såvitt jag förstår bara finns som ljudbok. Novellerna beskrivs som "fristående", men har ett återkommande persongalleri som gör att jag undrar om de fungerar var för sig, för att inte tala om hur de skulle fungera lästa i en annan ordning. De utspelar sig under ett par decennier i personernas liv, men hänvisar genom återblickar på ett sätt som gör att jag tycker att hela samlingen gränsar till att vara en enda berättelse, låt vara uppbruten och omstuvad på ett ibland lite oförutsägbart sätt.

Det är helt passabelt att ha i lurarna när man vill förströs under till exempel promenad, men särskilt stor litteratur tycker jag inte att det är. Ingen av de medverkande är egentligen mer än skyltdockor som det efter behov kan hängas på olika utklädnader (beteenden som kan tolkas som dödssynder), och ingen av dem är någon jag riktigt engagerar mig i. Det finns sju författare till att ta del av på motsvarande sätt; vi får se hur långt jag orkar i serien.

2 kommentarer: