söndag 3 september 2017

143. Melker Garay: Fågelskrämman


Den här samlingen kortnoveller begrep jag inte mycket av. Den är hos Storytel taggad med bland annat "rysare", skräck" och "spänningsnoveller", och det var det som fick mig att ställa den i bokhyllan, som man gör där med det man vill läsa. (Själv tycker jag att man snarare plockar ut det från bokhyllan när man vill läsa något.) Så var den också lagom lång för dagens vandring, en timme och 40 minuter, men den hade gärna fått förlängas med ett par minuter på ett sätt. Det är nämligen synnerligen kort tid mellan novellerna, så jag missar flera gånger att det har börjat en ny, och undrar till exempel hur jaget i den här novellen som verkade vara en papegoja plötsligt verkar vara människa, men då har det alltså börjat en ny historia. (Jag gissar att det är någon som har klippt bort Krister Henrikssons vatten- och andningspauser mellan varje berättelse och gjort det för snålt.) Men jag ska också säga att kommentarerna ("recensionerna") på Storytel är mycket blandade; en del höjer detta till skyarna, så var och en ska kanske prova själv hur det känns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar