söndag 8 oktober 2017

183. Erich Kästner: Emil und die Detektive


Man kan få akademiska poäng för både det ena och det andra. Här kan man läsa tyska deckare för att utöka sitt ordförråd, och det gör jag i höst. Den här klassiska ungdomsdeckaren valde jag som första bok, för jag tänkte det skulle vara ett bra sätt att komma igång - relativt lätt, relativt tunn och relativt bra, hoppades jag. Det stämde ganska väl, men de berlinska ungdomarnas språk krävde en del lexikonarbete, och inte bara i en vanlig tysk-svensk ordbok. Annars tyckte jag det var påfallande hur väl boken ändå har stått sig, när den fyller 88 i höst. 20-talets Berlin är fint beskrivet, även om Emil förstås inte går på kabaré utan bara vill ha tillbaka de pengar som mannen i plommonstopet har stulit från honom på tåget. Själva gåtan är kanske inte så avancerad, utan här är det mer äventyret i storstaden för småstadspojken Emil som står för spänningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar