lördag 24 april 2021

78. Conny Palmkvist: Låglandet och Fyrvaktaren


Här har sammanförts två noveller, som av allt att döma är inlästa var för sig vid olika tillfällen av olika inläsare. De finns också tillgängliga var för sig hos min ljudbokstjänst.

"Låglandet" handlar om en grupp trettonåringar som sommarjobbar på ett lantbruk på åttiotalet - jag undrar om sådant förekommer numera - och är en riktigt bra skildring av hur en sommar kan förändra mycket när man är i en viss ålder. Att jag var närmast jämnårig med dem då gör nog sitt till för min uppskattning. "Fyrvaktaren" har jag svårare att bli klok på; den är mer stämning och miljö än verklig intrig, och kanske är det något jag missar som gör att jag inte får ihop det. Inläsaren kan man i alla fall inte anklaga för otydlighet, för han läser som vore det Dagens dikt på fyrtiotalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar